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우주 쓰레기(Orbital debris)에 관한 NASA FAQ (계속)

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image provided by NASA


이 글은 우주 쓰레기(Orbital debris)에 관한 NASA FAQ 에서 이어지는 글입니다.
원문은 http://orbitaldebris.jsc.nasa.gov/faqs.html 입니다.
편의상 orbital debris를 우주쓰레기라고 해석했습니다. 이것은 임의로 단 것이고 공식적인 말인지는 모릅니다.


11). Do the new low altitude, commercial communication satellite networks pose special debris issues?
새로운 저궤도 상업 위성망이 특별한 우주쓰레기 이슈를 만들었나요?

이리듐, 오브콤, 글로벌스타같은 체계는 특별한 우주 쓰레기 문제와는 관계없습니다. 사실, 많은 체계는 우주쓰레기를 최소한 적게 만들도록 고려해 배치하고 있습니다. 다단 로켓의 고단 부분과 저궤도에 올려진 우주선은 그들의 임무를 마치면 지구로 가속해 떨어지도록 합니다.

Systems such as Iridium, Orbcomm, and Globalstar do not represent unique debris problems. In fact, many of the systems are being deployed in ways designed to minimize orbital debris generation. Often, upper stages and spacecraft are placed in lower altitude orbits after their missions have been completed to accelerate their fall back to Earth. 


12). How long will orbital debris remain in Earth orbit?
우주쓰레기는 지구 궤도에 얼마나 오래 남아있을까요?

높은 궤도에 있을 수록 우주 쓰레기는 더 오래 지구 궤도에 머무릅니다. 고도 600km 아래에 있는 우주 쓰레기는 보통 몇 년 안에 지구로 떨어집니다. 고도 800km정도가 되면 수십 년 정도라고 알려졌습니다. 1000km보다 높은 고도라면, 우주 쓰레기는 1세기나 그보다 오래 지구 궤도를 돌 것입니다.

The higher the altitude, the longer the orbital debris will typically remain in Earth orbit. Debris left in orbits below 600 km normally fall back to Earth within several years. At altitudes of 800 km, the time for orbital decay is often measured in decades. Above 1,000 km, orbital debris will normally continue circling the Earth for a century or more. 



13). Is reentering debris a risk to people and property on Earth?
지구로 재진입하는 우주쓰레기는 지구의 인명이나 재산에 피해를 줄까요?

우주 쓰레기는 상당 부분 재진입시 발생하는 고열을 견디지 못합니다. 이걸 뚫고 내려온 부분은 바다나 다른 물로 덮힌 지역이나, 캐나다 툰드라, 오스트레일리아 아웃백, 시베리아같은 인구 밀도가 희박한 지역으로 떨어질 가능성이 높습니다. 지난 40년간 평균적으로 하루 한 개 꼴로, 목록에 올라 추적되는 우주 쓰레기가 지구에 떨어졌습니다. 그 재진입으로 인해 심각한 인명 재산 피해가 발생했다는 보고는 없습니다.

A significant amount of debris does not survive the severe heating which occurs during reentry. Components which do survive are most likely to fall into the oceans or other bodies of water or onto sparsely populated regions like the Canadian Tundra, the Australian Outback, or Siberia in the Russian Federation. During the past 40 years an average of one cataloged piece of debris fell back to Earth each day. No serious injury or significant property damage caused by reentering debris has been confirmed.



14). What about orbital debris in the geostationary orbit near 36,000 km altitude where many telecommunications and meteorological spacecraft operate?
수많은 통신위성과 기상위성이 임무를 수행하는 정지 궤도에서 우주 쓰레기 문제는 어떤가요?

우리가 우주 쓰레기를 포착할 수 있는 능력은 그곳까지 감지할 정도는 못 됩니다. 그러나, 정지 궤도의 우주 쓰레기군은 아마 지구 저궤도보다는 덜 심할 것입니다. 하지만, 정지 궤도는 특별한 자연 자원이기 때문에, 우주선을 조작하는 사람들은 임무가 끝나면 지구를 돌지 않는 더 높은 궤도로 우주선을 처분했습니다.

Our ability to detect orbital debris at such heights is limited, but studies indicate that the orbital debris population is probably less severe there than in low Earth orbit. However, since the geostationary orbit is a special natural resource, many spacecraft operators boost their old spacecraft into higher, disposal orbits at the end of their mission. 


15). With so many objects in Earth orbit, what is the likelihood of collisions between orbital debris and operational spacecraft?
지구 궤도에 이렇게 많은 물체가 있는데, 우주 쓰레기와 우주선이 충돌할 가능성은 어떻습니까?

임무를 수행중인 우주선은 매우 작은 쓰레기 부스러기(와 미소한 크기의 운석)에 일상적으로 맞지만 거의 혹은 전혀 문제는 없습니다. Debris shield(차단층?)이 또한 우주선을 직경 1cm정도로 큰 입자들로부터 보호할 수 있습니다. 10cm보다 큰 커다란 물체 둘이 우연히 충돌할 가능성은 매우 낮습니다. 기록을 보면 단 세 경우만 있습니다(이 부분은 해석을 못 했습니다. 아래 원문에서 진하게 적힌 부분입니다)

Operational spacecraft are struck by very small debris (and micrometeoroids) routinely with little or no effect. Debris shields can also protect spacecraft components from particles are large as 1 cm in diameter. The probability of two large objects (> 10 cm in diameter) accidentally colliding is very low. Only three such incidents between objects from different missions have been recorded.



16). What can be done about orbital debris?
우주쓰레기를 어떻게 할 수 없나요?

가장 중요한 일은 더 이상 불필요한 우주 쓰레기를 만들지 않는 것입니다. 이는, 운반체를 신중하게 설계하고 조작해서 이룰 수 있습니다. 그 곳 환경을 청소하는 것은 기술적, 경제적으로 도전의 대상입니다(아직은 어렵단 이야기).

The most important action is to prevent the unnecessary creation of additional orbital debris. This can be done through prudent vehicle design and operations. Cleaning up the environment remains a technical and economic challenge.



17). What is the U.S. policy on orbital debris?
우주 쓰레기에 대한 미국의 입장은 무엇입니까?

1988년 이후 미국의 공식 입장은 새로운 우주 쓰레기를 최소화하는 것입니다. 가장 최근의 국가 우주 정책(
National Space Policy (31 August 2006))은 우주 쓰레기에 관해 아래와 같은 언급을 하고 있습니다:
"우주 쓰레기는 우주에서의 지속적인 활동에 위험을 주고 있으며, 지표상의 인명과 재산에도 위험하다. 미국은 미래 세대를 위해 우주 환경을 보존하기 위해, 정부와 비정부 활동의 결과 우주에 생성되는 우주 쓰레기를 최소화하는 방법을 찾기로 한다."

Since 1988 the official policy of the U.S. has been to minimize the creation of new orbital debris. The most recent National Space Policy (31 August 2006) includes the following statements concerning orbital debris:

"Orbital debris poses a risk to continued reliable use of space-based services and operations and to the safety of persons and property in space and on Earth. The United States shall seek to minimize the creation of orbital debris by government and non-government operations in space in order to preserve the space environment for future generations."


18). How do U.S. Government agencies handle orbital debris issues?
미국 정부 기관은 우주 쓰레기 문제에 어떻게 대처합니까?

NASA와 국방성은 우주 쓰레기 군집의 증가를 완화시키기 위해 다단 로켓의 고단부와 우주선의 설계와 조작에 개입해야 한다고 문제를 제기했습니다. 미연방 항공국(FAA)과 국립 해양 기상청(NOAA), 그리고 미연방 통신위원회(FCC) 역시 그들의 관할 아래 있는 해당 사항의 면허 발급 과정에 우주 쓰레기 문제를 포함했습니다. 1997년 일련의
U.S. Government Orbital Debris Mitigation Standard Practices(미 정부 우주 파편 경감 표준 지침?이라고 해석되려나요)이 입안되었고, 2001년에 통과되었습니다.

NASA and the Department of Defense have issued requirements governing the design and operation of spacecraft and upper stages to mitigate the growth of the orbital debris population. The Federal Aviation Administration, the National Oceanic and Atmospheric Administration, and the Federal Communications Commission also consider orbital debris issues in the licensing process for spacecraft and upper stages under their auspices. A set of U.S. Government Orbital Debris Mitigation Standard Practices was developed in 1997 and approved in 2001. 


19). Does U.S. industry follow similar guidelines?
미국의 산업계는 비슷한 가이드라이을 따릅니까?

미국의 우주선과 다단 로켓(upper stages) 생산자와 조작자들은 우주  쓰레기의 위험과 그 증가를 완화할 필요를 인식하고 있습니다. 많은 회사들이 자발적으로 우주 쓰레기를 제한하는 설계에 매진하고 있습니다.

Manufacturers and operators of U.S. spacecraft and upper stages are aware of the hazards of orbital debris and the need to mitigate its growth. Many firms voluntarily adhere to measures designed to limit the growth of orbital debris.


20). Do other countries have guidelines on orbital debris?
다른 나라들도 우주 쓰레기 가이드라인이 있습니까?

예. 러시아, 일본, 프랑스, 그리고 유럽 우주기구(ESA)는 모두 우주 쓰레기 경감 가이드라인을 갖고 있습니다.

Yes, Russia, Japan, France, and the European Space Agency have all issued orbital debris mitigation guidelines. 



21). Is there an international treaty on orbital debris?
우주 쓰레기에 관한 국제 조약은 있나요?

아니오. 그러나, 세계의 선도적인 우주 기구들은
Inter-Agency Space Debris Coordination Committee (IADC)를 결성해 우주 쓰레기 문제를 의논하고 우주 쓰레기의 증가를 제한하는 지구 궤도상 활동을 촉진하고자 했습니다. 게다가, 1994년 이후로 우주 쓰레기 이슈는 UN의 외우주의 평화적 이용에 관한 위원회(COPUOS)산하 과학기술 소위원회에서 평가와 심의가 되었습니다. IADC 와 COPUOS 모두 우주 파편 경감 가이드라인을 만들었습니다.

No, but the leading space agencies of the world have formed the Inter-Agency Space Debris Coordination Committee (IADC) to address orbital debris issues and to encourage operations in Earth orbit which limit the growth of orbital debris. In addition, since 1994 orbital debris has been a topic of assessment and discussion in the Scientific and Technical Subcommittee of the United Nations Committee on the Peaceful Uses of Outer Space (COPUOS). Both IADC and COPUOS have published orbital debris mitigation guidelines.



22). Where can I read more about orbital debris?
우주 쓰레기에 관해 읽을 거리가 또 있나요?

우주 쓰레기에 관한 아주 잘 쓴 문헌이
Interagency Report on Orbital Debris (Office of Science and Technology Policy, Executive Office of the President, 1995) 입니다. 보다 심도있는 문헌을 보고 싶다면 Orbital Debris: A Technical Assessment (National Research Council, 1995)를 참고하세요. 그리고, UN간행물인 Technical Report on Space Debris 도 있습니다.

An excellent primer on the many aspects of orbital debris is the Interagency Report on Orbital Debris (Office of Science and Technology Policy, Executive Office of the President, 1995). A more in depth summary can be found in Orbital Debris: A Technical Assessment (National Research Council, 1995). See also the United Nations Technical Report on Space Debris (Adobe PDF 579 kb).

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